آبي
 قرمز
 سبز ملايم

تبلیغ جدید صدا و سیما در دربی مادرید به کمک virtual advertising

دیشب در حین پخش بازی فوتبال مابین دو تیم اتلتیکو مادرید و رئال مادرید، اتفاقی عجیب توجه بینندگان و عادل فردوسی پور، گزارشگر بازی را جلب کرد. تبلیغ یک شرکت ایرانی در ورزشگاه رئال مادرید!

در بازی دیشب که در قالب جام حذفی اسپانیا و در بالاترین سطح فوتبال اروپا برگزار می شد، وجود تابلوهای تبلیغاتی متحرک شرکت "پارس آنلاین" به زبان فارسی و انگلیسی بر روی بیلبوردهای دور زمین، موجب تعجب بینندگان شد.

کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به انحاء مختلف به این موضوع اشاره و تحیر خود را از انجام هزینه سنگین شرکت پارس آنلاین جهت انجام این تبلیغات ابراز می‌کردند. برخی نیز با اعتراض می‌گفتند، این شرکت دانلود شبانه کاربران را از حالت رایگان درآورده و با پول حاصل از آن دارد برای خارجی‌ها تبلیغ می‌کند! برخی معتقد بودند از این جهت که گستره فعالیت شرکت خدمات اینترنتی پارس آنلاین محدود به مرزهای کشور است، انجام هزینه سنگین برای تبلیغات در یک مسابقه فوتبال در اسپانیا و برای مخاطبان اروپایی که نه شرکتی به نام پارس آنلاین را می‌شناسند و نه تاکنون حتی نام آن به گوش‌شان خورده، غیر منطقی به نظر می‌رسد.

تبلیغ جدید صدا و سیما در دربی مادرید به کمک virtual advertising

تبلیغ جدید صدا و سیما در دربی مادرید به کمک virtual advertising

شاید تعجب‌تان افزون‌تر شود هنگامی که بشنوید این تبلیغات به صورت مجازی و توسط صدا و سیما و یا پخش کننده ماهواره ای انجام شده و در زمین واقعی مسابقه، چنین چیزی اتفاق نیافتاده است. عادل فردوسی پور هنگام دیدن این تبلیغات با خنده گفت: "گوشه زمین تبلیغات ایرانی هم کاملاً دیده میشه!" تصویر زیر، صحت ادعای جعلی بودن تبلیغات شرکت پارس آنلاین را نشان می‌دهد. در قسمت بالا، تصویر پخش مسابقه توسط شبکه 3 در دقیقه 43 و ثانیه 25 بازی را می‌بینید و قسمت پایین مربوط به پخش همان لحظه از بازی توسط یک شبکه خارجی است. همانطور که مشخص است، شبکه 3 تبلیغات فارسی پارس آنلاین را جایگزین تبلیغات اصلی با عبارت آذربایجان کرده است.

تبلیغ جدید صدا و سیما در دربی مادرید به کمک virtual advertising

 

گفتنی است کشور جمهوری آذربایجان چند سالی است که طی عقد قرارداد با تیم اسپانیایی اتلتیکو مادرید، اسپانسرشیپ این باشگاه را به عهده گرفته و به همین جهت است که عبارت "آذربایجان، سرزمین آتش" بر روی پیراهن و بیلبوردهای تبلیغاتی این باشگاه درج می‌شود.

تبلیغات مجازی (virtual advertising) روشی بر مبنای تکنولوژی دیجیتال جهت جایگذاری تصاویر مجازی در یک برنامه تلویزیونی زنده یا ضبط شده است که عمدتاً در مورد مسابقات ورزشی کاربرد دارد. به کمک تکنولوژی نوین تحلیل تصویر و دنباله‌روی دوربین (image analysis camera tracking technology)، برخی شرکت‌های رسانه‌ای قادر اند چنین خدماتی را ارائه داده و تبلیغات مجازی را به صورت زمان حقیقی (real time) در مسابقات ورزشی جا دهند. به کمک الگوریتم دنباله‌روی اختراع شده، این تکنولوژی قادر است تبلیغات جدیدی را جایگزین تبلیغات اصلی مسابقه کرده، به طوری که این تبلیغات جایگذاری شده همواره در جای مشخص خود باقی بمانند و با حرکت دوربین یا کات خوردن بین دوربین‌ها به هم نریزند.

تبلیغ جدید صدا و سیما در دربی مادرید به کمک virtual advertising

تبلیغ جدید صدا و سیما در دربی مادرید به کمک virtual advertising

تبلیغ جدید صدا و سیما در دربی مادرید به کمک virtual advertising

در سال‌های گذشته، شاهد بهره‌گیری نوع آماتورگونه‌تری از این تبلیغات توسط صدا و سیما بودیم. برای مثال در یک نمای فوقانی و گسترده از زمین فوتبال و پیش از شروع بازی، لوگوی دو تیم به شکل بزرگ در زمین هر یک از تیم‌ها، به همراه نتیجه بازی نشان داده میشد. مسلماً انداختن تبلیغات دلخواه بر روی بیلبوردهای متحرک در طول بازی نیاز به تکنولوژی پیچیده‌ای دارد، چند شرکت که اپراتور انجام اینگونه تبلیغات برای مسابقات ورزشی در شبکه‌های تلویزیونی هستند، DELTA CAST،PVI و ORAD نام دارند. مشخص نیست صدا و سیما خود به این تکنولوژی دست یافته، یا توسط شرکت‌های خارجی که در این زمینه کار انجام شده و پا در این عرصه جدید از تبلیغات تلویزیونی گذاشته است.